Els dies 21 i 22 de novembre es va celebrar el II Serious Game Camp (#sgc2019), un programa de sensibilització, formació i creació de noves empreses orientades al desenvolupament de serious games amb tecnologies de realitat virtual i realitat augmentada, enfocats a les àrees d’educació, formació i salut.
En aquest espai híbrid van confluir, compartir experiències i treballar plegats professionals de diferents disciplines (salut i tecnologia) i àmbits amb un mateix objectiu: aprendre compartint per proporcionar millors solucions als problemes de l’àmbit de la salut.
El primer dia van tenir lloc una diversitat de ponències entre les que consta la presentada per la nostra professora Esther Insa qui va presentar el projecte VR4Health (CDSJD i UPC) amb la comunicació titulada: “Anatomía en 3D y la narrativa entorno al valor en la formación enfermera con Realidad Virtual”.
La ponent va fer èmfasi en dos aspectes: el primer sobre l’efectivitat de l’ús de la Realitat Virtual (RV) per l’aprenentatge d’aquells aspectes de l’anatomia i fisiologia humana que no es poden treballar a l’aula, com és la comprensió del volum i la relació espacial que guarden les estructures internes i que la RV ha de ser tractada com una eina complementària en l’aprenentatge i no substitutiva d’altres eines o mètodes d’aprenentatge. El segon aspecte és la importància de la participació de l’usuari des del primer moment en el disseny d’experiències de RV per tal d’assegurar l’èxit del projecte.
Però què aporta i quin és el valor de la RV per a infermeria? A través de l’experiència d’implementació del projecteVR4Health al llarg de 5 anys, la ponent va identificar tres qualitats fonamentals que infermeria aporta als projectes: el coneixement de l’usuari, la competència per a dissenyar experiències d’aprenentatge i l’aptitud per a identificar i fer visibles els components essencials de la cura. En el darrer punt va ressaltar, per una banda, els aspectes relacionals tals com la presència, la confiança, l’empatia, la compassió, l’ajuda i altruisme, l’emoció i la participació, i per l’altra, els valors, destacant especialment la responsabilitat, el respecte i la qualitat.
El Campus Docent agraeix la invitació a la jornada i poder seguir aprenent en l’àmbit de les tecnologies aplicades a la salut i l’educació.