Causes de discapacitat entre els joves

• Publicado el 11 de setembre de 2011

Més d'1.000 milions de persones al món pateixen algun tipus de discapacitat i almenys la cinquena part d'elles han de superar obstacles importants en la seva vida quotidiana, assegura un informe de l'Organització Mundial de la Salut (OMS). Un percentatge elevat correspon a joves de 10 a 24 anys.

Esquizofrènia, depressió, trastorn bipolar o alcoholisme són les afeccions que més invalidesa provoquen entre els 10 i els 24 anys.

[[wysiwyg_imageupload:13:]]Més d'1.000 milions de persones al món pateixen algun tipus de discapacitat i almenys la cinquena part d'elles han de superar obstacles importants en la seva vida quotidiana, assegura un informe de l'Organització Mundial de la Salut (OMS). Un percentatge elevat correspon a joves de 10 a 24 anys, a els qui certes discapacitats, sobretot psiquiàtriques, els provoquen alts graus d'invalidesa. A més, el futur no és gens esperançador, ja que s'espera un increment en la seva incidència hagut de, sobretot, a l'envelliment de la població i a l'augment de malalties cròniques.

Les malalties mentals constitueixen les principals causes de discapacitat entre joves, segons un article recent de la revista mèdica "The Lancet". L'esquizofrènia, la depressió, el trastorn bipolar o l'alcoholisme ocasionen el 45% de la càrrega de totes les malalties entre els joves de 10 a 24 anys, segons dades de l'Organització Mundial de la Salut (OMS). D'altra banda, aquestes patologies són les grans absents als programes de salut pública de la majoria dels països, un aspecte que empitjora l'escenari. Als trastorns neuropsiquiàtrics els segueixen les lesions no intencionades (12%), sobretot provocades per accidents de trànsit, i les malalties infeccioses i parasitàries (10%).

Els joves representen el 27% de la població mundial, per la qual cosa la discapacitat en aquesta franja d'edat suposa una càrrega molt important per a la salut pública, més que les lesions, accidents de trànsit i malalties infeccioses o parasitàries com el VIH o la malària.

Factors de risc de discapacitat

Els factors de risc de discapacitat es desenvolupen entre els 15 i els 19 anys. Poden provocar conseqüències a llarg termini l'abús d'alcohol, la pràctica de relacions sexuals sense protecció, les deficiències de ferro, el consum d'aigua no potable, la manca de mesures anticonceptives i la higiene deficient. Un dels problemes principals és que l'estil de vida a aquestes edats no té una conseqüència directa sobre l'organisme, sinó que els resultats d'haver seguit uns hàbits insans es desenvolupen a edats posteriors.

Els programes de salut pública a tot el món, en general, tendeixen a centrar-se en la salut dels menors de 5 anys. Aquest grup d'edat és el més vulnerable i representa la taxa més alta de mortalitat al món. No obstant això, tal com assenyalen els investigadors, l'adolescència i joventut són períodes crucials perquè en ells s'estableixen els factors de risc de diverses malalties i problemes de salut en l'adultesa, com l'abús de substàncies, els embarassos no desitjats i les infeccions de transmissió sexual.

La discapacitat avui
S'estima que gairebé totes les persones patiran alguna discapacitat, transitòria o permanent, en algun moment de la seva vida. Segons l'Enquesta Mundial de Salut, prop del 15,6% de la població a partir dels 15 anys viu amb una, mentre que el projecte sobre la Càrrega Mundial de Morbiditat estima el percentatge en un 19,4%. La mateixa enquesta assenyala que, del total d'afectats, un 2,2% té dificultats molt significatives de funcionament, mentre que el segon estudi xifra en un 3,8% les persones amb una forma greu associada a afeccions tals com la tetraplegia, depressió greu o ceguesa. Si això no fos prou, les xifres d'afectats augmenten de forma progressiva, atribuïble a l'envelliment de la població i a l'augment de les malalties cròniques a escala mundial.

Font original