Deficiències auditives

• Publicado el 29 de agost de 2011

Has escoltat algun cop xiuletades a les oïdes després d'haver estat en una festa, concert o esdeveniment sorollós? A aquesta afecció se li denomina tinnitus (o acúfenos) i sol durar fins que les oïdes tornen a adaptar-se, a poc a poc, als nivells sonors considerats normals.

És normal anar a concerts o posar l'estèreo a tot volum de tant en tant. Però, amb el temps, una exposició excessiva als sorolls forts pot donar lloc a una afecció denominada pèrdua auditiva induïda pel soroll (PAIR). Entre els adolescents, un dels grans culpables del soroll són els reproductors de música. Els videojocs, els televisors, el tràfic i algunes màquines i aparells elèctrics també poden crear un entorn excessivament sorollós per a qualsevol persona. De fet, molts experts creuen que estem perdent l'audició a edats més primerenques que fa tan sols trenta anys.

A més de la pèrdua auditiva induïda pel soroll, hi ha altres tipus de deficiències auditives que poden afectar als adolescents. No obstant això, a diferència de la pèrdua auditiva causada pel soroll, aquests tipus de sordera no poden prevenir-se.

Què és una deficiència auditiva?

Una deficiència auditiva es produeix quan existeix un problema o dany en una o diverses parts de l'oïda.

• La sordera de transmissió és conseqüència d'un problema en l'oïda externa o mitjà, inclòs el conducte auditiu, el timpà o els ossetos. Qualsevol obstrucció o problema estructural afecta a la transmissió del so en l'oïda, fent que els nivells sonors semblin inferiors. En molts casos, es pot corregir amb medicaments o cirurgia.

• La sordera neurosensorial és conseqüència de danys en l'oïda interna (còclea) o en el nervi auditiu. La persona té dificultat per sentir amb claredat, entendre el discurs i interpretar diversos sons. Aquest tipus de sordera és permanent. Es pot tractar amb audiòfons o, en casos greus, realitzar un implant coclear.

• La sordera mixta es produeix quan algú presenta problemes auditius tant de transmissió com neurosensorials.

El grau de deficiència auditiva pot variar molt depenent de la persona. Algunes persones pateixen sordera parcial, és a dir, la seva oïda pot captar alguns sons; unes altres sofreixen sordera total, la qual cosa significa que l'oïda no sent res (a les persones amb sordera total les hi considerada sordes). Poden tenir afectats un o tots dos oïdes i la deficiència pot ser pitjor en una oïda que en l'altre.

Pots consultar aquí més informació sobre aquest trastorn (Hospital Sant Joan de Déu - Deficiències auditives)