La presidenta del Consell Internacional d’Infermeria considera el model de formació infermeria espanyol com referència mundial

reunio.jpg

La presidenta mundial d'infermeria ha estat de viatge oficial a Barcelona, ciutat que, amb tota probabilitat, serà en 2017 la seu del Congrés Mundial.

Rose Mary Bryant, presidenta del Consell Internacional d'Infermeres, ha estat a Barcelona en visita oficial organitzada pel consell General d'Infermeria d'Espanya i el Col•legi d'Infermeria de Barcelona. Bryant ha tingut oportunitat de conèixer a fons el funcionament del sistema sanitari espanyol, el model de formació de la infermeria espanyola i la pròpia Barcelona, ciutat que, amb tota probabilitat, serà en 2017 la seu del Congrés Mundial que aquesta institució celebra cada quatre anys i que convoca a més de 15.000 professionals de tot el món.

Per a la seva immersió espanyola, Bryant ha tingut d'amfitrions a Máximo González Jurado i Mariona Creus i Virgili, presidents del Consell General d'Infermeria i del Col•legi d'Infermeria de Barcelona, respectivament; així com la consellera de Salut de Catalunya, Marina Geli que va departir personalment amb la presidenta durant més de dues hores i la cap del Servei d'Infermeria de la Direcció general de Recursos Humans del Ministeri de Sanitat i Política Social d'Espanya, Ana Giménez. Cal destacar les representants de la Conselleria de Salut catalana i el Ministeri de Sanitat, van aprofitar la visita de Bryant para conèixer de primera mà la situació de la infermeria mundial en general i australiana en particular, país en el qual Bryant compagina el seu càrrec internacional amb el de directora executiva d'Infermeria del Ministeri de Salut.

Cap assenyalar que Austràlia és un dels primers països on es va aprovar la prescripció farmacològica infermera i la seva experiència de prop de deu anys després de la seva implantació, va protagonitzar algunes de les preguntes que van plantejar ambdues representacions espanyoles. Bryant va assenyalar que, a dia d'avui, existia evidència científica que la mesura havia estat extraordinàriament beneficiosa per als pacients, així com per als metges i els infermers. “Els pacients han guanyat en accessibilitat, en qualitat assistencial i en seguretat pel que estan tremendament satisfets; i els metges han perdut totalment la por inicial i ara han arribat a demanar que s'augmenti el nombre de medicaments a prescriure pels infermers perquè s'han adonat que l'equip multidisciplinar és moltíssim més eficaç i ells guanyen temps per a formar-se i ser millors professionals”.

Prescripció infermera

A més, Bryante va assenyalar que ja existeixen diversos estudis científics realitzats en simultani a Austràlia, Regne Unit, Irlanda i Estats Units on s'ha demostrat que la prescripció per part de les infermeres no només té les mateixes cotes de qualitat i seguretat, sinó que, en una sèrie de processos, ha millorat substancialment els resultats aconseguits pels metges. I això és així per tres variables: la proximitat amb el pacient, la continuïtat assistencial i el zel científic que caracteritza a les nostres prescripcions. Prova d'això és que diversos d'aquests països han creat la figura del prescription watcher que és un facultatiu infermer dedicat a ensenyar als metges com realitzar prescripció farmacològica basada a garantir la màxima qualitat i, alhora, en la mesura del possible, reduir en tant que sigui possible l'impacte econòmic. No oblidem que estem parlant de prescriure medicaments i productes sanitaris en patologies on és la infermera qui assíduament gestiona per complet el diagnòstic i les cures. Aquesta figura va suscitar molt interès entre les diferents institucions sanitàries que s'han reunit amb Rose Mary Bryant aquests dos dies.

Per la seva banda, Bryant s'ha mostrat especialment interessada a conèixer al detall el model espanyol de formació infermera de pràctica avançada, el desenvolupament de set noves especialitats d'infermeria, la recent aprovació de la prescripció infermera de medicaments i productes sanitaris, i la conversió dels estudis universitaris en un Grau de 4 anys de durada i 240 crèdits acadèmics. La presidenta del CIE, que és professora de la Universitat de Melbourne i que conta amb més de 30 anys d'experiència docent i assistencial a Austràlia, Estats Units i el Regne Unit, va felicitar especialment a Máximo González Jurado, president de l'Organització Col•legial, a Mariona Creus, presidenta del Col•legi de Barcelona, i a tota la infermeria espanyola per haver aconseguit en tan sols 20 anys liderar la infermeria mundial. “L'actual model espanyol de formació infermera és, a dia d'avui, la referència a seguir per als sistemes sanitaris de tot el món. Els puc assegurar que tots els sistemes sanitaris, i especialment els dels països desenvolupats, ja estan treballant a implantar en els seus països un model infermer idèntic a l'espanyol, incloent la seva nova legislació en prescripció infermera. I prova d'això és que el president espanyol, el professor González Jurado, s'ha convertit en una de les personalitats sanitàries més sol•licitades pels organismes internacionals”.