Productes ecològics i alimentació

• Publicado el 01 de juny de 2011

Tot i la conjuntura econòmica, els productes ecològics tenen un públic fidel que no ha deixat de consumir-los tot i ser una mica més cars. Més de la meitat dels catalans han consumit alguna vegada productes ecològics i entre un 20 i un 30% en menja regularment. Són dades del Baròmetre de Percepció i Consum dels Aliments Ecològics 2010, que ha fet públiques el Departament d’Agricultura de la Generalitat de Catalunya.

L’estudi

L’estudi indica que el 13% dels enquestats han introduït productes ecològics en la seva alimentació l’últim any. Aquesta és la tercera vegada que s’elabora el Baròmetre i ja s’observen altres canvis de tendència, com ara que es valora més l’origen dels aliments ecològics que es compren (47%) i també la qualitat (31%) i el gust (26%). El primer motiu per comprar-los és, però, la  salut (59%). Pels consumidors, l’origen és tan important que la meitat dels enquestats prefereix comprar productes produïts a Catalunya encara que no siguin ecològics que comprar-los ecològics que provinguin d’un altre  lloc.

El preu

L’elevat preu dels productes ecològics és el principal fre per a les famílies a l’hora de canviar la producció convencional per l’ecològica. A la cistella de la compra setmanal dels enquestats, un 24% són productes ecològics. La gran majoria dels enquestats (91%) considera positiu que s’ofereixin aliments ecològics als menjadors escolars però, una vegada més, el sobrecost que suposa és un obstacle important. El perfil del consumidor és una persona de 35 a 49 anys que treballa, amb estudis superiors i un estatus mig-alt.

Quins aliments es compren?

La fruita ecològica és la reina dels cistells ecològics seguida de la verdura, els llegums i els lactis. La carn és el producte que costa més de trobar, un altre motiu important a l’hora d’escollir els productes convencionals respecte els ecològics.