Curs de Formació per a mediadors/es interculturals de l'àmbit sanitari

interculturalitat_1.jpg

26 de febrer de 2010: Cloenda del Curs de Mediadors/es interculturals de l'àmbit sanitari

Les migracions internacionals són un dels elements més rellevants en la societat del segle XXI. Una societat en contínua transformació i canvi. La Unió Europea es blinda davant l'arribada d'aquelles persones que la crisi econòmica i financera expulsa dels països empobrits, i es promulguen polítiques restrictives i exclusores, poc d'acord amb els principis democràtics d'igualtat i justícia. Es construeixen discursos i imatges negatives i distorsionades d'un fenomen social tan antic com la pròpia humanitat i es fomenta el rebuig al "diferent".

Quan ens referim a les persones que han realitzat un procés migratori, parlem d'una gran diversitat de grups pel que fa a orígens, temps de residència a la societat receptora, nivell d'instrucció, classe social, vivències, expectatives i trajectòries de vida. En moments de crisi, apareixen com a bocs expiatoris de les incapacitats del sistema i víctimes de les retòriques xenòfobes i excloents, que poc ajuden a la convivència i a arribar a un model de societat multicultural justa. Es realitzen intervencions assistencials de caràcter puntual, sense existir un consens sobre immigració ni polítiques inclusives de caràcter transversal. En general, les persones immigrades pobres sofreixen major precarietat en els àmbits jurídic, laboral, cultural i territorial.

És cert que el moment actual és complex pel que fa a la inclusió social, però cal que es promulguin polítiques redistributives i del reconeixement, que integrin a totes les persones i permetin unes condicions de vida dignes, per a no construir una societat basada en la fragmentació social. En aquest context, la mediació intercultural és una eina que permet facilitar l'accés als serveis a persones en situació de desavantatge, davant d'un sistema sanitari complex, alhora que propicia una trobada entre usuaris i professionals que redunda en una millor qualitat assistencial. És per això que la Fundació Bayt-al Thaqafa i l'EUI Sant Joan de Déu realitzen des de fa quatre anys el Curs de Formació per a mediadors / es interculturals de l'àmbit sanitari.

Per celebrar la cloenda de la 4a promoció, el passat 26 febrer 2010 va tenir lloc, a l'Edifici Docent de l'Escola Universitària d'Infermeria i del Centre Docent Sant Joan de Déu, la Jornada LLEI D'ESTRANGERIA I CONDICIONS DE VIDA DE LA POBLACIÓ IMMIGRADA.

En la primera conferència La Llei d'estrangeria i les polítiques d'immigració. Repercussions en la vida quotidiana, el professor Dr. Héctor Silveira va analitzar cinc aspectes fonamentals: Subjectes i drets, els drets dels estrangers, la llei d'estrangeria com a instrument d'inclusió i exclusió, l'estranger tractat com semipersona i la vida en comú. La segona conferència va versar sobre els aspectes més rellevants de les migracions internacionals a Espanya en els últims anys. La Dra. Mònica Nadal va fer un comparatiu entre les migracions actuals i les migracions interiors cap a Catalunya dels anys 1950-1970, examinant aspectes com les condicions laborals, la concentració en alguns barris de la ciutat, la vulnerabilitat i fragilitat que acompanya els primers temps de l'arribada i assentament, les separacions familiars i l'adaptació dels fills en la nova societat.

Ambdues conferències van coincidir en la discriminació que la Llei d'estrangeria i la regulació del Mercat del treball infringeixen a les persones immigrades. Així com en la necessitat de treballar models de convivència en què siguem capaços de reconèixer-nos en "l'altre", per construir un nou "nosaltres".

L'acte va concloure amb el lliurament de Diplomes als 21 nous Mediadors / es Interculturals en l'àmbit sanitari.

Núria Roca
Elisabeth Sánchez
Carme Vega

Coordinadores del curs de Formació de Mediadors / es interculturals de l'àmbit sanitari.
Comitè Organitzador de la Jornada.

Fotografia de la cloenda del Curs de Formació de Mediadors/es interculturals de l'àmbit sanitari.