X Jornada d'Infermeria: Cuidant amb seguretat

x_jornada.jpg

Resum de la Jornada celebrada al maig de 2010.

Com cada any, el 6 de maig, l'Associació d'exalumnes de l'Escola Universitària d'Infermeria Sant Joan de Déu ha organitzat la X Jornada d'Infermeria: Cuidant amb seguretat. A la conferència inaugural la professora de l'EUI Ana Pérez va impartir la conferència Confiança versus seguretat. Hi va destacar la importància d'evitar perills als malalts durant la pràctica infermera. Evitar perills és una necessitat de l'ésser humà, tant per mantenir la seva integritat com per evitar mal als altres. La seguretat dels malalts està totalment vinculada a la qualitat assistencial, i s’ha d’entendre com "la capacitat de satisfer les necessitats dels usuaris / clients i acostar-se a les seves expectatives". La confiança és una hipòtesi sobre la conducta futura de l'altre. Infermeria no pot actuar amb confiança només des de l'aprenentatge teòric, ha de integrar-la en la seva conducta.

A la taula rodona Treballant per la seguretat dels nostres malalts es van presentar experiències de diferents centres sanitaris.

Pilar Gimeno, adjunta d'Infermeria i Paula Tusell, infermera de quiròfans de l'Hospital de Sant Rafael van explicar la importància del Check list per la cirurgia segura. Es tracta d'una sistematització de totes les intervencions que es realitzen en l'àrea quirúrgica i que requereix del treball en equip de tots els professionals que intervenen en el procés quirúrgic.

Mercè Girona, infermera de l'Hospital de Bellvitge va explicar el Protocol de prevenció de les úlceres per pressió del seu centre, posant l'accent en la importància del confort dels malalts que, en moltes ocasions, es tradueix en una major seguretat. Les úlceres cutànies segueixen sent un problema d'enorme magnitud que es tradueixen en un empitjorament de l'estat de salut de la persona que les pateix.

Núria Freixas, infermera de l'Hospital Mútua de Terrassa, va analitzar la Prevenció de la infecció com una prioritat en la seguretat del malalt. Va destacar la transcendència que tenen les infeccions nosocomials en la recuperació dels malalts. Les infeccions en el medi hospitalari són la segona causa d'efectes adversos. Per a la seva prevenció es requereix del treball en equip dels responsables del programa de prevenció i dels professionals assistencials. El projecte estrella del programa segueix sent la higiene de mans.

Imma Moliz, infermera del Sociosanitari Sant Joan de Déu, va descriure el Protocol d'actuació per a la Prevenció de les caigudes. A partir de la identificació dels factors de risc, el centre ha elaborat un protocol d'actuació per a l'equip assistencial, amb la finalitat de disminuir el nombre de casos de caigudes i les seves conseqüències posteriors.

Finalment, Guillem Puche, coordinador de consultes externes de l'Hospital Universitari Sant Joan de Déu d'Esplugues va exposar dues línies d'actuació per a la Seguretat dels malalts pediàtrics. D'una banda va fer èmfasi en la importància de la identificació del nen ingressat en un centre hospitalari i de l'altra, va explicar el programa de l'hospital per la disminució dels accidents / errors en l'administració de medicació.

La cloenda de la Jornada va anar a càrrec de la Sra. Amèlia Guilera, directora de l'EUI, que va fer entrega dels premis anuals que concedeix l'Associació als millors treballs realitzats per estudiants de la Diplomatura d'Infermeria i de Postgrau o Màster. El premi al millor treball de Diplomatura va quedar desert. El premi al millor treball de Postgrau o Màster va ser per Àngel Pineda Mariño pel treball La batalla de Compostela presentat al Postgrau Conflicte i violència social. La mediació en la resolució de conflictes.

Núria Roca i Caparà
Professora de l'Escola Universitària d'Infermeria Sant Joan de Déu. Esplugues