Més de 4.000 infermeres de Barcelona exerceixen la professió per compte propi

anna.JPG

Aquest és un dels principals resultats que s’inclouen a l’informe L’exercici lliure de la professió infermera a Catalunya, encarregat a les infermeres doctores en sociologia i professores Carmen Domínguez i Anna Ramió.

Més de 4.000 infermeres de la demarcació de Barcelona exerceixen la seva professió per compte propi, segons les estimacions d’un estudi realitzat pel Col•legi Oficial d’Infermeria de Barcelona. Aquest estudi, pioner a Espanya, analitza per primera vegada la realitat d’aquest col•lectiu, que en el cas de Barcelona representa aproximadament el 13 % d’infermeres.

A Espanya no existeixen registres oficials sobre la presència d’aquestes infermeres, que treballen de manera autònoma, oferint serveis com consultes infermeres, educació i consells de salut, tècniques relacionades amb teràpies naturals i complementàries, cures a domicili i a les empreses, com les mútues, entre d’altres activitats.

Aquest és un dels principals resultats que s’inclouen a l’informe L’exercici lliure de la professió infermera a Catalunya, presentat el passat 25 de maig i encarregat pel COIB a les infermeres doctores en sociologia i professores de la Universitat de Barcelona, Carmen Domínguez i Anna Ramió, aquesta última docent també de l’Escola d’Infermeria de Sant Joan de Déu.

Malgrat que la majoria d’infermeres constata la dificultat dels inicis, l’autonomia professional és l’aspecte més valorat, així com la possibilitat d’oferir una atenció més individualitzada als usuaris, de prendre les seves pròpies decisions i de gaudir d’un equilibri entre la vida laboral i personal.

Les infermeres que trien aquesta opció professional ho fan després d’iniciar la seva trajectòria en diverses organitzacions sanitàries, ja sigui en hospitals o en l’atenció primària. “La pràctica en aquestes organitzacions no les satisfà, ja que la pressió assistencial no afavoreix l’atenció personalitzada”, segons l’estudi.

La contractació precària, l’escassa participació de les infermeres en els centres de decisió de les institucions sanitàries, així com les dificultats per compatibilitzar la vida laboral i familiar són d’altres factors que motiven algunes infermeres a establir-se per compte propi.

Feu clic aquí per accedir a l'estudi L'exercici de la professió infermera a Catalunya