Estudiants amb beques Erasmus

erasmus.jpg

El curs passat van arribar 33.200 dels gairebé 200.000 que es van repartir pels 31 Estats del programa.

Espanya és el país preferit pels alumnes amb beques Erasmus. De fet, és el que més estudiants rep. Durant el curs acadèmic 2008/2009 van ser un total de 33.200, el 16% del total, els procedents d'algun dels 31 països europeus que participen en aquest programa, segons les dades aportades per la Comissió Europea. A més, Espanya és el tercer Estat de la UE que més alumnes envia a l'estranger per a estudiar en les universitats (168.200) o fer pràctiques en empreses (30.400) amb aquestes beques, doncs l'any passat van ser un total de 27.400. La majoria es van desplaçar a Itàlia (6.523), França (3.714) i Alemanya (2.990).

Durant l'any acadèmic 2008/09 es va batre el rècord d'estudiants erasmus, es van arribar als 198.600, que es van repartir entre els 27 països de la UE, més Noruega, Islàndia, Liechtenstein i Turquia. Aquesta xifra representa un augment global del 8,7% respecte al curs anterior, i eleva a més de dos milions la xifra de joves europeus que es van beneficiar d'aquest programa des de la seva posada en funcionament al 1987. Les carreres més populars són Economia, Dret i, en general, les de la branca de Ciències Socials.

El nombre d'estudiants que fan pràctiques en empreses, opció engegada al 2007, és el que més va augmentar, al superar el 50% respecte a l'any precedent. A més, el curs passat més de 36.000 membres del personal acadèmic de centres d'ensenyament superior es van desplaçar a un dels 31 països per a ensenyar (28.600) o formar-se (7.700).  Un aspecte que crida l’atenció és que el 63% dels estudiants adscrits a aquest programa el curs anterior fossin dones, això  s'explica perquè elles suposen ja el 57% dels titulats universitaris en el Vell Continent.

L'increment del 12% en el pressupost del programa durant el curs passat i les ajudes que donen alguns països van permetre no solament augmentar el nombre d'estudiants amb ajuda europea, sinó també que l'import de les beques fos més alt, al passar dels 192 euros al mes del 2006 als 272 del 2008.

Fonts de l'Executiu comunitari atribuïxen l'èxit del programa a Espanya al suport financer que oferixen les autoritats d'aquest país. Encara que l'objectiu de la CE és que la mobilitat dels estudiants sigui equilibrada entre els països, la realitat és que solament a quatre (Àustria, Estònia, Grècia i Itàlia) hi ha un flux relativament equilibrat entre els joves que van a estudiar fora i els quals rep el país. Gairebé la meitat dels Estats envien més estudiants dels quals reben, excepte Espanya. França i Alemanya, que reben més que envien.

Més informació sobre estudis Erasmus a l'E.U.I. Sant Joan de Déu