Les infermeres en salut mental aposten per potenciar l’educació per a la salut

salut.jpg

Les infermeres que treballen en l’àmbit de la salut mental defensen la necessitat d’augmentar la seva dedicació a l’hora de promoure l’educació per a la salut entre els ciutadans i familiars que atenen.

La ràtio d’infermeres per usuari, que està per sota de la mitjana europea, és una de les principals dificultats a l’hora de fer-ho possible.

Aquesta és una de les principals conclusions de la V Jornada d’Infermeria en Salut Mental, que amb el lema Mirant-nos de prop van organitzar el passat 24 de febrer el Col•legi i la Societat Catalana d’Infermeria en Salut Mental. L’acte va comptar amb la participació de més de 200 infermeres, especialment de salut mental i de l’atenció primària.

Durant la jornada, en que es van organitzar grups de treball per analitzar propostes de millora en l’àmbit d’hospitalització, atenció a les addiccions i grups psicoeducatius, els participants van coincidir en la necessitat de tenir una actitud d’escolta activa amb l’usuari i d’ajudar-lo a prendre decisions saludables.

En el cas de l’àrea d’hospitalització, cal reduir l’impacte que suposa per a l’usuari el pas de la xarxa de salut mental de l’àmbit infantil a la d’adults, millorant la derivació entre centres, i confeccionant plans de cures entre infermeres de diversos nivells assistencials.

Pel que fa a l’àrea d’atenció a les addiccions, els participants van advocar perquè, en funció de les seves necessitats, l’usuari, una vegada realitzat el procés terapèutic, pugui triar si vol seguir vinculat al Centre d’Atenció i Seguiment a les Drogodependències (CAS) o al Centre de Salut Mental (CSM).

En el cas dels grups psicoeducatius, les infermeres i infermers van valorar positivament els resultats d’aquesta línia de treball, ja que els usuaris es senten escoltats i acompanyats per la infermera. Tot i així, van destacar la manca de formació que les infermeres tenen per promoure aspectes de relació i d’empatia.

La necessitat d’oferir una mirada infermera, més basada en l’educació per a la salut i menys en la malaltia i el diagnòstic, dedicar més temps a l’acompanyament de la persona amb malaltia mental i tenir més en compte l’opinió dels usuaris, va ser una de les demandes que van realitzar els usuaris i familiars que van participar en la jornada.

Durant la jornada, les infermeres en salut mental, Marta Aceña i María Carmen Naranjo, dels centres de salut mental infanto-juvenil de Sant Martí Sud i de la Corporació Sanitària del Parc Taulí, respectivament, van explicar les tasques d’acompanyament que realitza aquest col•lectiu de professionals.

En el marc de la inauguració, la presidenta del Col•legi, Mariona Creus i Virgili, va apostar per realitzar aliances amb societats científiques, mentre que el president de l’SCISAM, Antonio Vaquerizo, va dir que el treball realitzat tindrà la seva continuïtat en el II Congrés català d’infermeria en salut mental, que es celebrarà l’any vinent.

La vocal de Salut Mental de la Junta de Govern del Col•legi, Montserrat Martínez, va defensar que les infermeres promoguin la iniciativa dels usuaris a l’hora de prendre decisions i de responsabilitzar-se de la seva salut. En aquest sentit, va ressaltar les possibilitats que ofereix la web d’Infermeria virtual.