Cloenda 6na edició curs mediadors/es interculturals en l'àmbit sanitari

• Publicado el 05 de març de 2012

A l'acte van assistir-hi el superior de la província de San Rafael Germà Pascual Piles, Manuel Lecha,coordinador d’Acció social de la província i Amèlia Guilera, directora de l’Escola Universitària d’Infermeria i del Centre Docent.

En la primera part de l’acte, Manuel Lecha explicà com l’any 1974, des de la Fundació Bayt-Al Thaqafa, Teresa Losada es convertí en una pionera del treball social amb la població immigrada procedent dels països musulmans, al barri de la Ribera de Barcelona i a Sant Vicenç dels Horts. Bayt al-Thaqafa és una entitat sense ànim de lucre que treballa per la inclusió social d’aquests col·lectius. L’objectiu de la fundació és facilitar la seva integració social i cultural a la nostra societat sense perdre els seus trets d’identitat, tot fomentant el diàleg i l’intercanvi entre les cultures. A través d’un programa d’acollida, informació, orientació i assessorament atenen a persones nouvingudes sobre aquells temes més prioritaris i rellevants per la seva adaptació i acomodació. També realitzen assessorament jurídic sobre temes legals i normatives d’estrangeria. Un dels programes de formació de Bayt és el curs per a mediadors interculturals sanitaris. La proposta de formació es va realitzar en el mes de febrer de 2006 a l’EUI Sant Joan de Déu que, en el mes d’abril del mateix any, iniciava la primera edició. En aquest sentit, Amèlia Guilera va explicar l’aposta que tan l’EUI com el Centre Docent han fet i fan per la formació en temes socials i la satisfacció que representa col·laborar en aquests projectes.

En la segona part contàrem amb la presència de tres exalumnes del curs, Mariam Boubri, Aziz Baha i Syed Saeed que van explicar la seva experiència personal com immigrats i estudiants del curs, i de quina manera els ha influït en la seva formació professional i personal.

Per tancar l’acte es va passar un DVD amb imatges de les conferències impartides en les cloendes de cada promoció. Va ser un retall dels fragments més significatius de cadascuna d’elles i vam acabar amb les sàvies paraules de Teresa Losada sobre la necessitat del diàleg interreligiós, de l’obertura cap als altres i la complementarietat de totes les religions, de sortir de dogmatismes i trobar el que ens uneix i de plantejar l’educació com l’eina imprescindible per poder passar del diàleg a la convivència real.

En les sis edicions en què hem impartit el curs, hem comptat amb la presència de 49 estudiants procedents del Marroc, 27 pakistanesos, 4 algerians, 1 polonès, 1 malià, 1 nigerià, 1 colombià, 5 senegalesos, 1 de Guinea Equatorial, 1 ucraïnès, 1 de Sierra Leone, 3 xinesos, 3 catalans, 1 nepalès, 1 rus, 2 romanesos, 1 sirià, 1 hindú i 1 anglès. La formació d'aquests estudiants ha estat l'objectiu del curs però cal destacar que les seves experiències personals han estat, alhora, aprenentatge per a tot el professorat.

Volem agrair especialment al professorat, que ha col·laborat en la realització del curs, la seva participació, entusiasme i professionalitat. Sense ells i elles tampoc hauria estat possible.