Els professionals d’infermeria, pel rol significatiu que els atorguen les seves competències, han de poder avaluar de manera clara i transparent l’impacte de les cures que porten a terme sobre les persones, fent visible l’aportació professional a la salut de la població. Per això, és necessari que hi hagi informació suficient i contrastada per elaborar uns indicadors clau amb una visió comuna per a tot el sistema, que permetin conèixer els resultats sensibles a les
accions pròpies dels infermers i les infermeres.
El total d’infermers col·legiats a Catalunya, prop de cinquanta mil, representen una força extraordinària que treballa per la seguretat dels pacients i la qualitat de l’atenció sanitària. Una agenda de transformació per aconseguir un sistema més segur, més eficaç i eficient, centrat en el pacient, oportú i equitatiu, ha de comptar amb la participació dels professionals d’infermeria.
Hi ha motius suficients per argumentar que els infermers i les infermeres constitueixen els agents de canvi per assolir l’èxit de la reordenació de les polítiques destinades a millorar la qualitat i la seguretat dels pacients. Els professionals i el lideratge infermers són clau per millorar l’atenció de la salut a Catalunya.
Els indicadors han de permetre articular un mateix sistema de mesurament, que sigui comú a tot el sistema de salut i que permeti la comparació dels resultats de les cures a tot Catalunya.
Un dels objectius d’aquesta proposta és el benchmarking entre centres, i des de la perspectiva nacional també amb altres sistemes de salut del nostre entorn.
L’elaboració d'indicadors que objectivin l’aportació de les infermeres i els infermers a la salut de la població i a l’eficiència del sistema de salut constitueix una oportunitat clau per dotar la professió de les eines necessàries per oferir una pràctica excel·lent.
Els indicadors que proposem pretenen integrar-se en el mesurament habitual del sistema sanitari, i a la vegada aquest mesurament ha de fer visible la contribució dels infermers i les infermeres a la seguretat dels pacients i a la qualitat de l’assistència.