Aquestes jornades han significat l’última activitat programada de l’assignatura, responent a una voluntat de retornar a la comunitat la tasca que els estudiants han desenvolupat a l’aula sobre el barri. Els treballs presentats són el fruit de l’esforç i l’aprenentatge realitzat pels diferents grups per comprendre la realitat del barri, identificar-ne les principals necessitats de salut i elaborar propostes creatives i adaptades per donar-hi resposta. Les diferents exposicions es van organitzar en taules temàtiques segons la problemàtica de salut escollida i van contemplar, entre d’altres, temes tan diversos com el consum de tòxics i l’alimentació saludable en els joves, els problemes de salut mental secundaris a situacions de precarització socioeconòmica en el col·lectiu d’adults i la soledat no volguda de les persones grans.
Tots els grups, a més d’exposar els seus projectes de salut pública, van poder compartir i debatre impressions i idees amb persones de la comunitat que van desplaçar-se per escoltar-los: es va comptar amb la presència de les membres de l'associació del Carmel Amunt, professionals de la salut del Centre d’Atenció Primària del barri i una tècnica de salut comunitària de l’Agència de Salut Pública de Barcelona, responsable del programa Salut als Barris al barri del Carmel. Totes elles van compartir la seva experiència amb els estudiants, oferint nous punts de vista i reptes pels projectes presentats i esdevenint una nova font d’aprenentatge. Les jornades van finalitzar amb el lliurament de certificats a tots els estudiants i amb un aperitiu comunitari on cada grup va aportar alguna cosa de menjar per compartir.
Aquesta activitat forma part de la iniciativa docent que, des de fa dos cursos, s’ha impulsat des de l’assignatura d’Infermeria de Salut Pública i Comunitària amb la finalitat de promoure una aproximació de la docència universitària cap a la comunitat, afavorint així un procés d’empatia amb el context i les seves necessitats socials i de salut. Amb aquest objectiu, l’any 2017 es va teixir una aliança amb l’associació Carmel Amunt, gràcies a la qual s’han pogut desenvolupar activitats directament vinculades al barri i a les persones que hi viuen i hi treballen. Durant el transcurs de la matèria, els estudiants han realitzat una visita al barri de la mà de veïnes voluntàries, seguida d’una posterior sessió de mapeig i priorització de les necessitats socials i de salut detectades en el context i, finalment, el desenvolupament d’un projecte d’educació per a la salut que hi donés resposta. Tot això, s’ha enllaçat amb diferents sessions teòriques i seminaris temàtics que han aportat elements de coneixement i reflexió útils per a la confecció dels projectes.
Amb aquesta metodologia es pretén entrenar al màxim les competències que els estudiants hauran de desenvolupar en el seu futur professional com a agents promotors de la salut de la població, fomentant una mirada sensible, alhora que crítica i creativa.