Recursos per explicar la discapacitat i la malaltia als infants

  • Publicado el 04 de Marzo de 2011

A través de este formulario indícanos tus dudas y consultas sobre la formación que desarrolla el Campus Docent Sant Joan de Déu o bien sobre el centro.

Image CAPTCHA
Introduce los caracteres que se muestran en la imagen.

A través de este formulario indícanos las dudas y/o sugerencias referentes a tu formación. Te responderemos a la mayor brevedad.

Image CAPTCHA
Introduce los caracteres que se muestran en la imagen.

Recull variat de recursos per parlar als infants de la discapacitat i la malaltia.

S’hi recomanen contes i llibres infantils que expliquen la situació de les persones amb discapacitat i altres malalties com l’Alzheimer, la sida o el càncer amb la voluntat de donar a conèixer als infants aquestes realitats i fomentar la no-discriminació.

 

PUBLICACIÓNS

 

  • Ponce, Àngels; Gallardo, Miguel. Què li passa a aquest nen?: una guia per a conèixer els nens amb discapacitat.  Barcelona: Serres, 2005. 92 p.

 

Guia perquè pares, mares i mestres puguin explicar als nens i nenes el per què de les discapacitats, si es curen o no i com és la vida de les persones que les pateixen. A banda de donar aquestes senzilles explicacions perquè els infants les puguin entendre, la guia proposa exercicis i jocs que les fan més entenedores.

 

  • Gallardo, Maria; Gallardo, Miguel. Maria i jo.  Barcelona: La Galera, 2008. 32 f.

 

Còmic en què l'il·lustrador Miguel Gallardo comparteix la manera visual que té de comunicar-se amb la seva filla Maria, una nena amb autisme. El llibre, guanyador del Primer Premi Nacional de Còmic de la Generalitat de Catalunya, pretén corregir molts tòpics sobre els nens i les nenes amb autisme.

 

  • González Navarro, Ana; Labat Gronchi, Victoria. Mi hermano tiene autismo: un libro explicativo para niños de entre 6 y 7 años de edad.  Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, 2008. 27 p.

 

Conte adreçat a nens i nenes d’entre 6 i 7 anys que recull aquells aspectes de l’autisme que més crida l’atenció als infants d’aquesta edat. Així, es dóna resposta a les seves preguntes, a allò que els sorprèn o no entenen, eludint tota informació irrellevant que ja tindran temps de saber més endavant.

 

  • Història del VIH.  Barcelona: Fundació Lucía, 2005. 20 p. (Fundació Lucía; 3)

 

Conte que dóna a conèixer als infants què és el VIH, el seu origen, les vies de transmissió d’aquesta infecció, les mesures per prevenir-la i també el seu tractament clínic, social i emocional.

 

  • Huainigg, Franz-Joseph; Ballhaus, Verena. Ens entenem a cegues. Barcelona: La Desclosa, 2007. 24 p.

 

Conte adreçat als infants perquè coneguin la realitat de les persones cegues, tot mostrant que les persones que no hi veuen poden tenir una vida igual de normal que la resta.

 

  • Huainigg, Franz-Joseph; Ballhaus, Verena. Parlem amb les mans. Barcelona: La Desclosa, 2007. 24 p.

 

Llibre que introdueix els infants al llenguatge de signes a través de la història de la Lisa, una nena sorda de naixement.

 

  • Lemler, Kathrin. Gemmel, Stefan. Kathrin habla con sus ojos: cómo vive una niña con discapacidad. Madrid: Ministerio de Sanidad y Política Social, IMSERSO: CEAPAT, 1997. 22 p.

 

Història autobiogràfica d’en Kathrin, un nen que va en cadira de rodes i que no pot caminar ni parlar. El conte mostra com un infant amb aquest tipus de discapacitat té desitjos, somnis i troba els plaers de la vida igual que la resta.

 

  • Malagelada, Magalí; Masferrer. Sóc en Pau. Girona: Pedra de Toc, 2005. 34 p.

 

Conte adreçat a nens i nenes que s’inicien en la lectura amb l’objectiu de donar a conèixer els sentiments dels infants que no poden caminar, moure’s o parlar i que promulga la integració plena d’aquestes persones en la societat.

 

  • Masera, Giusepp; Tonucci, Francesco. Queridos padres... Barcelona: Graó: AFANOC, 2004. 67 p.

 

Recull de consells i propostes per a aquelles famílies a les quals se’ls comunica que el seu fill o filla té leucèmia. El llibre es presenta en forma de vinyetes i amb un llenguatge irònic.

 

  • Mueller, Dagmar H.; Ballhaus, Verena. La tardor de l'àvia: la meva àvia té Alzheimer. Barcelona: La Desclosa, 2007. 24 p.

 

Conte il·lustrat que explica de forma didàctica la malaltia de l’Alzheimer i els canvis que produeix a través de la història d’una nena que nota que la seva àvia ho oblida tot.

 

  • Nemiroff, Marc A.; Annunziata, Jane. Me van a ayudar: el TDA explicado a los niños. Madrid: Ediciones TEA, 2007. 65 p.

 

Llibre il·lustrat que té l’objectiu d’ajudar els nens i nenes d’entre 5 i 9 anys i també els pares i mares a entendre els trastorns per dèficit d’atenció (TDA). La publicació mostra l’experiència d’un TDA des del punt de vista d’un infant, tot recollint-ne els aspectes fonamentals.

 

  • Nemiroff, M.; Annunziata, J. Mi primer libro de terapia. Madrid: Tea, 2006. 62 p.

 

Llibre, adreçat a infants que han d’acudir a psicoteràpia, que vol donar resposta a tots els interrogants que hi puguin tenir al respecte: en què consisteix la teràpia?, com es desenvolupa una sessió?, per què es necessari anar al terapeuta?

 

  • Río, Carmina del. Síndrome de Asperger. Barcelona: Salvatella, 2006. 31 p.

 

Conte que vol ser un instrument d’ajuda per aconseguir que les persones que es relacionen amb infants amb la Síndrome d’Asperger entenguin què li passa al seu amic o amiga, coneguin les seves capacitats i dificultats i l’acceptin tal com es.

 

  • Roca, Paco. Arrugas. Bilbao: Astiberri, 2009. 100 p.

 

Còmic que aborda temes com l'Alzheimer i la demència senil a través de la història de l’Emilio, un home que és ingressat a una residència per a gent gran després de patir una crisi d'Alzheimer. L’obra mostra el pols que fa el seu protagonista amb la malaltia per a intentar mantenir la memòria.

 

  • Visscher, Cécile de; Carrera, Maria Ella. Mimi i la girafa blava. Barcelona: Salvatella, 2008. 47 p.

 

Conte infantil adreçat a nens i nenes que tenen un germà o una germana amb discapacitat. Els anima a expressar els sentiments que els produeix aquesta situació, tot transmetent una visió positiva de les circumstàncies adverses.

 

Font original